Startsida Församlingen Program Lyssna Kontakt Arkiv


Frälst, ett märkligt ord, hur är en "frälst" människa, vad är frälst? Dop, varför ska man döpa sig?

Förr använde man ordet "frälsarkrans" om dom runda livbojarna som bla finns på båtar och på badplatser runt om i Sverige. En livboj är något man kastar ut till en människa som håller på att drunkna, när man får tag i livbojen kan dom som står på stranden eller på båten dra in den människa som håller fast i livbojen.

Frälsning - frälst betyder att du är räddad, bildligt talat står Jesus och dra dig till sig när du bestämt dig för att säga ja till Jesus.

Hur blir jag frälst?
Johannesevangeliet kapitel 1, vers 12 "Men åt alla som tog emot honom (Jesus) gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn (Jesus)"

Att vara frälst innebär.
2 Korintierbrevet kap 5, vers 17 "Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se det nya har kommit.

En trossak
Apostlagärningarna kapitel 16, vers 30 -31 "Sedan förde han ut dom och frågade: Ni herrar vad skall jag göra för att bli frälst? De Svarade: Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj."

Johannesevangeliet kapitel 3, vers 16 "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, (Jesus) för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv."

Galaterbrevet kapitel 3, vers 26 - 27 "Alla är ni Guds barn genom tron på Kristus Jesus."

Tro är inget känslobeslut
Romarbrevet kapitel 10, vers 9-10 "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från det döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Varför är dopet nödvändigt? Jesus har sagt att vi ska döpas!
Markusevangeliet kapitel 16, vers 16 Jesus sa: "Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.

Johannesevangliet kapitel 3, vers 22-23 "Därefter begav sig Jesus med sina lärjungar till Judeen, och där vistades han en tid med dom och döpte. Men också Johannes döpte i Ainon nära Salim - där fanns det gott om vatten - och folk kom dit och blev döpta"

Dopet innebär bla följande.
Romarbrevet kapitel 6, vers 3 - 4 "Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död? Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.

En bekännelse.
Galaterbrevet kapitel 3, vers 27 "Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus.

Har du funderingar? Vill du bli frälst och/eller döpt? pastor@gladjespridarna.se